pon pon!!!


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday 12 December 2013

Mesti amalkan diet seimbang !

Assalamualaikum :) Apa khabar , kawan2 ? hehe... dah dua minggu Nasirah dan kawan2 tinggalkan bumi tercinta kami ... bumi tercinta ? bumi tercinta SMKANT . Heh ! Dan selama itu jgk Nasirah masih xtau nak buat apa nak mengisi masa lapang yg terlalu lapang nie . Hihihi ! Insyaallah , nnti Nasirah akan try amek lesen kereta dalam masa terdekat nie . Tapi cuma xtau lagi bila . Doakan lah bgi cepat2 skit coz Nasirah dh bosan duk rumah . Bosan terok kot ! Kalu ade kenderaan yg bleh pi berjalan merata best jgk . Kerja ? Nanti lah kita pikiq lain . Kalu bleh Nasirah nak bergerak sendiri ke mana2 , xnak harapkan umi n abah lagi antarkan hehe. ! Skarang duk rumah uat apa ? Belajar masak , kemas rumh dan main puzzle seribu pieces . Yg tu pon mencabar minda gak .

Ahah ! Kita nak bincang pasal apa ari nie ? Kita bincang pasal diet seimbang yg bleh kita amalkan masa cuti sekolah nie . Bdk2 sekolah lah cuti sekolah tpi Nasirah ? Ntahlah nak gelar apa lepas abeh SPM . Haaaa... tau dh apa dia. Nasirah , pelajar lepasan SPM ! Okey arrr tu .. Hahaha... K2.. melalut plak . Okay , diet seimbang ? Nie soalan esei Bio Spm ari tu .. haha.. Nasirah , pliz ! serius lah ~ Okay , diet seimbang merupakan cara pemakanan yang seimbang yang mempunyai semua jenis zat yang diperlukan oleh badan . Tapi kan diet x seimbang ni pon masalah gak . Diet tak seimbang tidak memastikan pembekalan segala zat dan nutrien yang berguna kepada tubuh dalam kuantiti yang cukup dan betul . Dan boleh menyebabkan kegemukan atau lebih dikenali sebagai Obesiti . Obesiti boleh menyebabkan seseorang mendapat beberapa penyakit kronik seperti :

a) diabetes
b) darah tinggi
c) penyakit jantung
d) kegagalan sistem perkumuhan dan pernafasann
e) kanser



Dan Malaysia menduduki tempat keempat di Asia dalam permasalahan obesiti nie . Menurut kajian , kes ni menular di kalangan kanak-kanak yang hidup dalam negara yang membangun . Ye la kan , kalu kita tgk negara2 yang membangun mesti diorang akan hasilkan sesuatu yang menarik untuk menghasilkan keuntungan dan sesuatu yang bleh menarik perhatian orang ramai terutamanya dari segi makanan . Macam2 jenis pelbagai jenis bentuk makanan , warna dan juga iklan2 yang menarik di iklan . Benda2 nie mampu menarik perhatian orang ramai untuk membaeli terutamanya kanak2 yang sedang membesar .

Haaa.. Mai kita cakap pasal nak cegah masalah nie dan mengamalkan diet seimbang . Dalam mencegah obesiti , ibubapa memainkan peranan untuk menasihati anak2 untuk tidak mengambil makanan yang terlalu banyk kalori . Bgi kanak2 yg punya kadar metabolisme yang rendah , adalah penting bagi mereka untuk mengambil makanan yang ad punya kalori rendah . Kanak2 yang mengalami masalah obesiti perlu dinasihati selalu supaya mereka tidak makan terlalu banyak terutamanya kanak2 yang sedang membesar . Apabila kanak2 yang mempunyai kadar metabolisme yang rendah lalu mereka mengambil makanan yang mengandungi kandungan kalori yang banyak , automatik kadar penurunan berat badan akan rendah dan menyebabkan kegemukkan .


Macam mana plak nak amalkan diet seimbang ? Ada 7 cara pemakanan diet yang seimbang :
a) Kanak2 tidak seharusnya mengambil manisan dan gula2 sekiranya mereka berjaya menghabiskan makanan utama kerana ini mengajar mereka untuk mengutamakan gula2 dari makanan utama
b) Makanan keluarga mestilah mengikut sajian makanan yang sesuai mengikut piramid makanan
c) Pengambilan makanan yang betul .
d) Mengehadkan masa menonton televisyen dan menghadap komputer
e) Membuat catatan makanan
f) Makan di meja pada waktu yang tetap
g) Kunyah makanan dengan perlahan sedikit demi sedikit


Haaa.. dh tau dh serba sedikit tentang diet nie ? Cuti2 sekolah , bawak2 lah kontrol diri lek lok neh . Xsusah sebnarnya kalu kita always thinking positive . Insyaallah , semua yang berlaku adalah atas izin Allah . Okeh lah , nnati Nasirah posting lagi dan bincang tajuk lain . Salam
#Saya cinta ALLAH


No comments:

Post a Comment